Gmina Świdnica
Strona startowaAktualnościTelefony, adresy, e-maileSobota,  20 KwietniaImieniny obchodzą:  Agnieszka, Czesław, Szymon, Teodor
MENU

Powiatowy Urząd Pracy w Świdnicy
Komenda Powiatowa Policji w Świdnicy
Zielona Linia - Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Przewodnik o miejscach pomocy i wsparcia dla mieszkańców powiatu świdnickiego PDF
Unijne pożyczki dla przedsiębiorstw - ulotka
Szukasz pracy? Centrum Wspierania Przedsiębiorczości
Baner strony www.biznesowy-poradnik.pl
Stowarzyszenie Szlakiem Granitu

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania

Budowa drogi powiatowej 3396d - film
spacer
Gmina Świdnica arrow Turystyka arrow Szlaki i trasy rowerowe arrow Trasa nr 1c - "Góry Nasze Góry"
Trasa nr 1c - "Góry Nasze Góry" PDF Drukuj E-mail
Kontynuując dalej trasę przecinamy nieczynny tor kolejowy Świdnica - Kraszewice - Jedlina Zdrój.
Dojeżdżamy do drogi Świdnica - Jedlina skręcamy w lewo i po ok. 100 m skręcamy na polną drogę w kierunku Opoczki.

Z drogi tej rozpościerają się widoki na panoramę Świdnicy, Masyw Ślęzy wzgórza nad Makowicami. Z prawej strony widoczne są Góry Sowie, przy lepszej widoczności można dostrzec Dzierżoniów, Bielawę Dojeżdżając do Opoczki, skręcamy w prawo na drogę Świdnica - Lutomia, na skrzyżowaniu skręcamy w kierunku Makowic. Jedziemy w dół pod wiaduktem kolejowym linii Legnica - Nysa.
Makowiec to malownicza wieś w dolinie rzeki Piławy. Z prawej strony widoczne są stawy rybne, nad którymi położony jest pałac. Pierwotnie dwór otoczony stawami, wybudowany był po części z kamienia, po części zaś z tzw. "pruskiego muru". W 1875/76 r. ówczesny właściciel Egmnont von Websky wybudował obecny pałac w stylu francuskiego neorenesansu. Od strony stawów ozdobiony został wspaniałym tarasem, po przeciwnej stronie zwieńczony wieżyczką. Pałac nie był użytkowany, a jego właściciele do celów mieszkalnych adaptowali dawną gospodę. W lutym 1945 roku w pałacu przebywał niemiecki generał feldmarszałek Schoemer, który później szedł z odsieczą oblężonemu w Berlinie Hitlerowi. W 1977 r. przeprowadzono gruntowny remont obiektu.

Warto zwiedzić Kościół filialny pw. św. Katarzyny, po raz pierwszy wzmiankowany w 1372 r. Godny szczególnej uwagi jest renesansowy portal ozdobiony ośmioma herbami i gmerkiem, piętnastowieczna gotycka rzeźba św. Anny Samotrzeciej oraz siedem figuralnych nagrobków rycerskich z lat 1556 - 1591 z bogatymi przedstawieniami heraldycznymi.

Z Makowic warto skręcając przy kościele i udać się drogą gruntową do Jakubowa wzdłuż Piławy, która na tym malowniczym odcinku płynie w stosunkowo wąskiej dolinie o stromych zboczach porośniętych lasem. W Jakubowie znajduje się późnobarokowy pałac z ok. 1783 r. W portalu wejściowym znajdują się dwa kartusze herbowe. Powyżej pałacu znajduje się park i ogród romantyczny z tarasem widokowym, otoczony fragmentarycznie kamiennym murem. Ze wsi można udać się dalej wzdłuż Piławy w kierunku Jagodnika i Świdnicy.